תקופת הקורונה מפגישה אותנו עם אתגר בלתי מוכר – ללמד את הילדים בבתים. כשמערכת החינוך סגורה ורוב הלמידה של הילדים מתבצעת דרך מסך המחשב, הורים רבים מגלים שמדובר בצורת למידה לא אופטימלית, ועבור הרבה ילדים השיטה הזו ממש לא מתאימה.
עבודה בגינת הירק הביתית יכולה להיות הפוגה נעימה מכל הזום הזה – זמן איכות של הורים וילדים העוסקים יחד בפעילות פיזית מתונה, שמאזנת במשהו את השהות הממושכת מול המסכים. שילובם של ילדים בעבודה בגינה מסייע להם לפתח מיומנויות של התבוננות, סקרנות, סבלנות, שתוף פעולה ואחריות.
אבל גינת הירק היא גם הרבה יותר מזה. אם ניישם כמה עקרונות פשוטים נוכל להפוך את הגינה עצמה למוקד של למידה, ולא רק למקום אליו פונים בהפסקות. בעצם, אין מקצוע שאי אפשר ללמד דרך הגינה. בשורות הבאות נציע לכם כמה רעיונות כיצד ניתן לגייס את גינת הירק הביתית על מנת לתת לילדים שלנו חוויית למידה משמעותית, בכל מקצוע. כמובן שניתן ורצוי להתאים את המשימה לגיל הילדים.
חשבון
נתרגל תרגילי כפל באמצעות חישוב צפיפות שתילים בערוגה. לפני רכישת השתילים נתכנן יחד כמה שתילי כרובית צריך לקנות אם יש צורך במרווחים של X ס"מ בין השתילים, והערוגה היא בגודל X על X ס"מ?
נשאל את הילד כמה תפוחי אדמה צפויים לצאת לנו מהגינה, בהנחה ששתלנו 10 תפוחי אדמה, וידוע שכל שתיל מניב כ-6 תפוחי אדמה?
תרגילי חיבור וחיסור: נעקוב יחד עם הילדים הצעירים אחר מספר הפרחים, ונבדוק מדי יום מה ההפרש בין המספר של אותו יום לבין מספרם ביום הקודם.
גיאומטריה
נלמד לחשב שטח והיקף של הערוגה. לדוגמא: לפני סימון הערוגה בחבל סימון, נמדוד יחד את אורך הצלעות של שטח הערוגה, ונבקש מהילדים לומר לנו מהו אורך החבל שעלינו להכין.
אנגלית
נלמד את שמות הירקות באנגלית. ניתן להכין עם הילדים שלטים הנושאים את שמות הירקות בעברית ובאנגלית. בהמשך ניתן ללמוד את השמות באנגלית של הפעולות שאנו מבצעים בגינה.
אמנות
לקראת הזריעה והשתילה נכין שלטים קטנים שיסמנו מה נמצא בכל אזור בערוגה, ונצייר עליהם את הירק הרלבנטי.
נבצע תצפיות על גינת הירק במהלך התפתחות הירקות וננסה לצייר את מה שאנו רואים.
גיאוגרפיה
נלמד על מקורם של הירקות השונים שאנו מגדלים בגינת הירק – מאיזה ארצות הגיעו ומה תנאי האקלים שם.
מדעים
נעקוב אחר מזג האוויר, נלמד על אידוי ועיבוי מים (מחזור המים בטבע), מיקרואורגניזמים החיוניים להתפתחות תקינה של ירקות בקרקע.
נכיר מקרוב את המגוון הביולוגי וחשיבותו, נתוודע לחרקים ו"מזיקים" ונלמד כיצד לחיות עמם בשיתוף פעולה ואיזון ביולוגי.
היסטוריה
העבודה בגינה היא הזדמנות לפתח שיח בנושא המהפכה החקלאית והתעשייתית והתמורות בגידול מזון במהלך השנים. אפשר לדבר על תהליכים קולוניאליסטיים, מלחמות ומצבים פוליטיים הקשורים לגידול מזון (יבוא התה לבריטניה, הרעב באירלנד, הבאת העגבניה לאירופה ועוד).
שפה והבעה
ננהל יומן שעוקב אחר המתרחש בגינה וננסה לתאר מילולית את הפעולות שאנו מבצעים, את מה שגדל בגינה ואת תנאי השטח המשתנים.
הדוגמאות שהבאנו כאן הן באמת על קצה המזלג. כמובן שיש עוד המון אפשרויות להפוך את הגינה לכלי לימודי וחינוכי, שאת הפירות שלו תוכלו לקצור, תרתי משמע, בעתיד הקרוב מאוד.
לקריאה נוספת באנגלית בנושא ולעוד המון רעיונות נוספים באתר https://edibleschoolyard.org/